میخانه

بجای رهنمود مبارزاتی، منشور مار و پله بیرون داده شد

Posted in منشور مار و پله by میخانه on 22 فوریه 2011

امروز منشوری با  امضای آقایان موسوی و کروبی(که از وضعیت جفتش خبر موثقی در دست نیست) منتشر شد، که به نظر من بیشتر از اینکه متن منشور مهم باشد، زمان انتشار منشور مرا بفکر برد.

برای من این سوال پیش آمده که در حالی که رژیم با نارنجک به خانه آقای کروبی حمله کرده، و آقای موسوی بنا به گفته خودشان در حصر خانگی قرار دارد و هیچ کدام از اینها نه اینترنت دارند، و نه تلفن و در حالی که رژیم صدها نفر را بطور علنی و مخفی بازداشت کرده و از دستگیری هزاران نفر پس از 25 بهمن، صدها خبر در سایتها هست و هنوز تعداد شهدا و زخمی های پس از 25 بهمن معلوم نیست، بیرون دادن این منشور چه دردی از ملت را دوا میکند؟

منشوری که همه براحتی میتوانند بفهمند خیلی قبل از 25 بهمن نوشته شده و بدون در نظر گرفتن شعارهای 25 بهمن به بعد که خواهان اجرای قانون اساسی و دوری از خشونت است. اینها حتی به خود زحمت نداده اند فرق خشونت و حق دفاع از خود را در منشورشان تعریف بکنند.

به نظر شما، الان موقع رهنمود سیاسی دادن هست یا زمان بحث روشنفکری؟

در این شکی نیست که قیام مردم ایران خیلی زودتر از سایر کشورها شروع شد، و خیلی ها به نتیجه دلخواه خود رسیدن، ولی جای افسوس دارد که بعضی ها هنوز به دنبال اجرای قانون اساسی هستند.

در حالی که همه جنبش ها رو به جلو حرکت کرده، یک عده مثل کنه افتاده اند به جان مردم ایران، و کارشان شده شب و روز ترمز زدن به حرکت مردم.

21 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. farbod said, on 22 فوریه 2011 at 21:16

    salam man az balatarin tamame kamnthato moratab mikhonan makhsosan sohbatat zyre manshore jonbesh moteasfeane tarafdarane jonbeshe sabz do daste shodan to balatarin ye goroh bachehaye 12 sale ta 20 sale ke ehsasyan ye goroham mesle farshadsha ke malome jozve afrade faele to eslah talaba didam chejory be kamnty ke nazareto neveshte body manfi dadan ye lahze hes kardam khili afkaret shabih be khodame makhsosan alan ke weblageto khondam bara haminam kamt neveshtam chon mamolan adat nadaram jay nazary bedam bishtar faeliatam to massejerast ke bahs mikonam ba ham naslhaye khodam ke vagiata ro begam beshon khoshal misham bedonam chand salete va az koja ehtemalan senet khili bishtar az mane age momkene be adresam baram e.m bede va ya id yahoo facbook dary befrest baram ke betonam bishtar sohbat konam bat age emkanesh hast mamnon misham movafag bashy aziz man farbod hastam az alman 29 sale
    farbod.kia@gmx.de

  2. farbod said, on 22 فوریه 2011 at 21:17

    lotfan age bade barrasy nazarat ro mizary nazare man ro va adrese e.m lamo nazar mamnon misham

  3. parvaz said, on 23 فوریه 2011 at 12:45

    OOn maro pelash besyar khoob bood, daghighan dastane ma hamine, vaghti darim miresim be hadaf bayad bargardim aghab

  4. شانی said, on 23 فوریه 2011 at 13:47

    من هم واقعا نمیدونم اینا با خودشون چی فکر میکنن؟بابا مردم آزادی میخان، حکومت اسلامی نه جمهوری به سبک خامنه ای میخان و نه بزک شده توسط موسوی و کروبی و شاید هم رفسنجانیو
    بابا مردم بیاید وسط حرفتون رو بزنید تا کی ما باید منتظر یک رهبر باشیم؟ بابا این موسوی که از همون اول گفت عصر طلایی خمینی،حالا صد تا منشور بسازن چی عوض میشه؟اینا همه میدونن که عوض شدن حکومت همان و جواب پس دادن همه ریز و درشت اسلامی هم همان.
    راه مردم رو عوض نکنید

  5. […] This post was mentioned on Twitter by balatarin feed, cyrus. cyrus said: بجای رهنمود مبارزاتی، منشور مار و پله بیرون داده شد + تصویر مار و پله: امروز منشوری با امضای… http://goo.gl/fb/VNwKE […]

  6. نادر said, on 23 فوریه 2011 at 14:12

    ایـــن مــنــشــور دروغ ســتــاد کــودتــا اســت. جنگ روانی علبه مردم

  7. برزو said, on 23 فوریه 2011 at 14:30

    شما كم تجربه تر از آني هستيد كه بتوانيد آنچه را كه اينان نشانه گرفتند دريابيد.
    حق شما هم هست كه نظرتان را بيان كنيد.
    اما اين كار شما نشاني از بي عملي و ايراد گرفتن بدون ارائه راهي بهتر مي باشد.
    بياد داشته باشيد كه اين دو زماني بخش هاي مهمي را مديريت مي كرده اند و الزاما از من و شما بيشتر مي دانند.
    در ضمن لشكري از حقوق بگيران در دنياي مجازي در حال سم پاشي هستند كه آنها را نيز دست كم نبايد گرفت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • میخانه said, on 23 فوریه 2011 at 14:45

      برزو جان اگر همان برزوی گرامی بالاترین هستید، دلمان واسه شما و آقا امید تنگ میشه…
      ولی راجع به مسئله خود شما کلی صحبت کردید، لطفا بیشتر بازش کنید…

  8. davood said, on 23 فوریه 2011 at 14:30

    بهترین مطالب در مورد مبارزه بی خشونت را فردی به نام جین شارپ نوشته است. برخی از آثار او به فارسی ترجمه شده و تمام آثارش به زبان انگلیسی در سایت موسسه انیشتین در دسترس است.

    اگر تعریف جین شارپ را قبول کنیم، مبارزه بی خشونت درست مانند جنگ است با این تفاوت که در این جنگ از ابزارها و وسایل خشونت آمیز هرگز استفاده نمی شود. منظور از خشونت هم آسیب جسمی به مردم و تخریب است.

    متأسفانه، مبارزه بی خشونت با مصالحه و سازش خلط شده است. به همین دلیل نیز برخی از جوانان پرشور در واکنش به مصالحه و سازش سعی در توجیه خشونت در قالب دفاع از خود می کنند.

    در مبارزه بی خشونت اصل این است که به هیچ عنوان اجازه نباید داد که حکومت دیکتاتوری بتواند از ابزارهای سرکوب و تخریب خود استفاده کند. اگر پلیس با اصرار بخواهد که منطقه آی را ترک کنند و اگر ترک نکنند دست به خشونت می زند مردم باید آن منطقه را ترک کنند و اتفاقاً خالی کردن کامل خیابان نیز همانند پرکردن خیابان از جمعیت نوعی مبارزه ی موثر خواهد بود.

    خلاصه اینکه دو مطلب را نباید خلط کرد:
    اول اینکه مبارزه ی بی خشونت یک مبارزه و جنگ واقعی برای نابودی قدرت ستمگران است. با این تفات که از ابزارهای خشونت آمیز استفاده نمی کند . ان هم نه به دلیل اخلاقی بلکه به این دلیل که در آن صورت رژیم های تا دندان مسلح پیروز آن مبارزه خواهند شد.
    دوم اینکه حدود 200 تاکتیک مبارزه بی خشونت شناخته شده که می توان از آن ها استفاده کرد و مانع استفاده رژیم از خشونت شد. به این ترتیب هیچ جایی برای توجیه ایجاد خشونت تحت عنوان دفاع از خود وجود نخواهد داشت. بدیهی است که دیکتاتوری ها اعمال خشونت می کنند تا مردم را عصبانی کرده و آنان را وادار به خشونت متقابل کنند.

    در خاتمه از هم تقاضا می کنم آثار جین شارپ را مطالعه کنند.و

    • میخانه said, on 23 فوریه 2011 at 14:43

      با سلام
      گاندی میگوید اگر قرار هست بین بزدلی و جنگ مسلحانه یکی را انتخاب کنم، حتما جنگ مسلحانه را انتخاب خواهم کرد…

  9. ساجد said, on 23 فوریه 2011 at 14:31

    دوستان منتقد منشور میخواستم بپرسم اصلا شما منشور را خوانده اید.آیا اگر در یک کشور انقلاب هم رخ دهد در بهترین حالت چیزی بیشتر از خواسته های این منشور میتوان از یک حاکمیت خواست.مگر مصریها وتونسی ها و …با انقلاب هایشان خیلی الان وضعیت خوبی دارند.دوباره داره ایرانی گریمان گل میکند وساز مخالف میزنیم وتکروی را شروع میکنیم.اگر این بزرگواران ومشاورانشان را قبول داریم بگذاریم کارشان را بکنند.وگرنه این گوی ومیدان.منشور را دوباره بخوانید.واقعا اگر همه این مواد منشور را بتواند جنبش به حاکمیت تحمیل کند ایران برای پیشرفت در همه زمینه ها(تاکید میکنم در همه زمینه ها)ره صد ساله را یکشبه نرفته؟یادمان باشد خواسته دشمنان جنبش همین ساز مخالف زدن ها وتکرویها وبه عقل جمعی تمکین نکردنهاست.نگذارید متحد ترین واندیشمند ترین جنبش تاریخ ایران شکست بخورد.یکبار دیگر منشور را بخوانید .اصلا فکر کنید بقال سر کوچه نوشته.بند بندش را بخوانید وپیش خود تجسم کنید که ایران با این منشور اداره شود.

  10. امير said, on 23 فوریه 2011 at 15:15

    منشور جنبش انقلابي مردم ايران ؛از دل جنبش، وبمرور زمان بيرون مي آيد.

  11. arash said, on 23 فوریه 2011 at 15:29

    هزار سال دیگه هم منتظر بشید : از کوزه همان برون تراود که در اوست.
    این آقایان اصلاح طلب که موضع گیریهایشان مشخص بود و هست. از آدم ایدئولوگ بیشتر از این نباید انتظار داشت. بیشتر از این در چنته شان نیست.
    تا زمانی که مردم از سد اصلاح طلبان عبور نکنند بجایی نمیرسند.
    مبارزات و زحماتشان جای تقدیر دارد، مثل زحماتی که معلم کلاس اول دبستان برای ما کشید، ولی آیا ما برای قدر دانی از معلم فداکار کلاس اول، برای همیشه در کلاس اول ماندیم؟ معلمی که واقعا خواهان پیشرفت دانش آموزش است هرگز او را تشویق به ماندن در همان کلاس اول نمیکند و مانع پیشرفت دانش آموزش نمیشود. دانش آموز هم بعدها از آن معلم به نیکی یاد میکند.

    زمانی بود که اصلاح طلبان و روشنفکران دینی!! برای مردم حکم پله را داشتند ولی زمان گذشته است. مردم جلو رفته اند و این آقایان که در سر جایشان مانده اند، اکنون حکم مارهایی را دارند که مردم را به عقب باز میگردانند.

  12. ساجد said, on 23 فوریه 2011 at 17:02

    بعضیها به طور مشکوکی میخواهند جناب کروبی وموسوی وراه سبز امید را با اصلاح طلبان حکومتی گره بزنند که به عقیده بنده پروژه ایست صد در صد حکومتی برای تضعیف جنبش سبز به رهبری میرحسین موسوی وکروبی.به عقیده بنده باید منتظر ظهور این موج در دنیای مجازی بعد از انتشار منشور راه سبز امید باشیم.

  13. arash said, on 23 فوریه 2011 at 17:35

    مشکوک هر آن چیزیست که ترمز جنبش مردم ایران (که جنبش سبز بخشی از آن است) را بکشد.

    قصد تفرقه افکنی نیست. وضعیت موجود را باید حلاجی کرد. یکبار از همین سوراخ گزیده شده ایم.

  14. ساجد said, on 23 فوریه 2011 at 17:50

    ترمز جنبش را کسانی میکشند که با جدا کردن رهبران ومشاواران جنبش از بدنه آن جنبش را شقه شقه میکنند که هرجزءجنبش تبدیل به جزبره ای شود در یک اقیانوس که صدایش به جایی نرسد ومحلی از اعراب برای مخالفانش نداشته باشد.اگر رهبران جنبش ذره ای از خود تابحال انعطاف در مقابل مخالفان نشان داده بودندحرف شما درست بودولی حالا که دست از جان خود شسته اندوپیشاپیش همه در مقابل مخالفان ایستاده اند وحتی اعضای خانواده شان را در این را از دست داده اند(خواهرزاده)چرا باید اینقدر شلوغش کنیم.مغز متفکر جنبش چه خوشمان بیاید چه نیاید آقای موسوی ومشاورانش هستندوجنبش را تا به حال از گردنه های سهمناکی با همراهی تاریخی مردم عبور داده اندپس اینقدر به تحلیلهای خودمان متکی نباشیم وتابع عقل جمعی وحرکت جمعی باشیم.پیروزی با جمع است.وما برای پیروزی به منشوری احتیاج داریم که حداکثر جمع را در خود حل کند وراضی کند ونه فقط یک بخش از عقاید را.نقد خوب است بسیار هم خوب است اما نقد با تخم شک کاشتن در قلوب فرق میکند.

  15. arash said, on 23 فوریه 2011 at 18:06

    کسی منکر فداکاریهای آقایان موسوی و کروبی نیست و مقاومت ایشان مثال زدنی است.
    ولی موضوع فقط خواسته های جنبش نیست بلکه خواسته های تمام ایرانیان است و بسیاری از این همین ایرانیان در چارچوب این منشور نمیگنجند.
    با اینهمه من شخصا و آنطور که میبینم، کسانی که حتی این منشور را کافی نمیدانند، آنچه در توان داریم به این حرکت اعتراضی کمک میکنیم اما عقیده مان را هم صریحا میگویم.

  16. ساجد said, on 23 فوریه 2011 at 19:35

    من دست توآرش عزیز را میبوسم.

  17. علویان said, on 23 فوریه 2011 at 22:00

    واقعاً منشور مسخره و بی معنایی است. فقط خاک پاشیدن در چشم مردم ایران است. به نظر من اگر موسوی و کروبی را نداشتیم با این رژیم پس مانده از خمینی جلاد راحت تر میتوانستیم تسویه حساب کنیم.

  18. ایران said, on 24 فوریه 2011 at 09:57

    نقد کاملی بر منشور جنبش سبز و کمبودها و نقایص آن رو در لینک زیر منتشر شده که پیشنهاد می کنم حتما به دست سران جنبش برسونید

    http://ario222.wordpress.com/2010/06/19

  19. همه همه said, on 24 فوریه 2011 at 19:51

    http://hamhame20.blogspot.com/

    «دلم برای خودمان می‌سوزد …»


بیان دیدگاه